Solist

Pieter WISPELWEY (Cello)

Some description

Pieter Wispelway behoort tot de eerste generatie cellisten die zowel de moderne als de barokcello meester zijn. Zijn repertoire reikt van Bach tot Schnittke, Elliot Carter en speciaal voor hem geschreven composities. Bij de ontwikkeling van zijn muzikale persoonlijkheid werd begeleid door verschillende grootheden: als Dicky Boeke en Anner Bijlsma (Amsterdam). Later door Paul Katz (USA) en William Pleeth in (UK).

Recentere hoogtepunten vormen een project rondom de aan Rostropovitch gewijde celloconcerten met verschillende Australische symfonieorkesten, een tournee met het São Paulo Symphony Orchestra en uitvoeringen van de complete celllowerken van Beethoven met fortepianist Kristian Bezuidenhout, in het Konzerthaus Wenen, Wigmore Hall Londen en het Concertgebouw Brugge. Nog in kamermuziek verband (solo of met pianisten als Paolo Giacometti of Cedric Tiberghien) speelde hij in Parijs (Louvre), Londen (LSO St. Lukes, Wigmore Hall), Boston (Celebrity Series), Tokyo (Topan Hall), Beijing (National Performing Arts Centre) en Athene (Megaron Hall). Met Quartet Lab - het ensemble dat hij met Patricia Kopatchinskaja, Pekka Kuusisto en altviolist Lilli Maijala - trad hij inmiddels op in Flagey (Klara-festival) en bij het FvF Vlaams-Brabant.

Door zijn terugkerende optredens in Londen (Wigmore), Parijs (Châtelet, Louvre), Amsterdam (Concertgebouw, Muziekgebouw), Berlijn (Konzerhaus), Milaan (Societta del Quartetto), Buenos Aires (Teatro Colon), Sydney (The Utzon Room), Los Angeles (Walt Disney Hall) en New York (Lincoln Center) heeft Pieter Wispelwey een reputatie opgebouwd als een van de meest charismatische musici van zijn generatie.  Ook in België waar hij regelmatig met orkest, in kamermuziekverband of solo, in deSingel, Flagey, Bozar, Concertgebouw Brugge, de Bijloke, CC Hasselt, Amuz als in het kader van het Festival van Vlaanderen Gent, Kortrijk en Leuven en Festival de Wallonie optreedt, geniet hij grote bekendheid. Ook onlangs gooide hij hoge ogen in een programma met het Vlaams Radio Koor.

Hij soleerde met het Boston Symphony Orchestra, Dallas Symphony Orchestra, NHK Symphony Orchestra, Yomiuri Nippon, Tokyo Philharmonic, Sydney Symphony Orchestra,   London Philharmonic Orchestra, Hallé Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Academy of Ancient Music, Gewandhaus Orchester Leipzig, Danish National Radio Symphony, Budapest Festival Orchestra,  Camerata Academica Salzburg , Rotterdams Philharmonisch etc...  en werkte samen met dirigenten als Ivan Fischer, Esa-Pekka Salonen, Herbert Blomstedt, Yannick Nézet-Séguin, Jeffrey Tate, Kent Nagano, Sir Neville Marriner, Philippe Herreweghe, Vassily Sinaisky, Vladimir Jurowski, Paavo Berglund, Louis Langrée, Marc Minkowski, Ton Koopman en Sir Roger Norrington. 

Zijn discografie, behelst tientallen cd-inspelingen bij de labels Onyx, Channel Classics en Evil Penguin, waarvan een zestal met Internationale prijzen bekroond werden. In 2012 het jaar van Pieter Wispelwey's 50e verjaardag met het uitbrengen van zijn derde opname van de cellosuites van Bach, bij het label ‘Evil Penguin Classics’), waar hij momenteel samen met pianist Paolo Giacometti een zesdelige CD-serie met originele en bewerkte kamermuziekwerken van Brahms en Schubert - die hij daarbij met andere componisten (ook hedendaagse) confronteert - opneemt. 

Pieter Wispelwey bespeelt een 1760 Giovanni Battista Guadagnini cello en een 1710 Rombouts barokcello. 

Emma POSMAN (Sopraan)

Some description

Emma Posman begon haar muzikale opleiding aan het MaGo Gent en later aan het MuDa in de klas van Philippe Wesemael. Momenteel studeert ze zang aan het Koninklijk Conservatorium Gent in de klas van Hendrickje Van Kerckhove. Ze behaalde hier reeds haar Bachelordiploma met grote onderscheiding.

In het verleden volgde ze masterclassen bij Dietrich Henschel, Zeger Vandesteene, Gidon Saks, Salome Kammer, Jennifer Hamilton, Yva Barthélémy, Valerie Girard en anderen.

Ze won de eerste prijs, publieksprijs en speciale prijs ‘été Mosan’ in de internationale competitie Bell’ arte

Ze won tweemaal de solistenwedstrijd in het conservatorium van Gent en kreeg hierdoor de kans om met orkest op te treden olv Dirk Brossé.

Ze werd finaliste in de Maria Caniglia competitie in Sulmona, Italië. Ze won de derde prijs in de internationale wedstrijd Triomphe de l’art in Brussel.

In operaproducties in binnen en buitenland zong de rollen: Flora in ‘Turn of the Screw’(Britten) Plaisir en Naiade in ‘Armide’( Gluck), Second woman en First witch in ‘Dido and Aeneas’(Purcell) , Damigella in ‘L’incoronazione di Popea’(Monteverdi), La Princesse in ‘L’enfant et les sortileges’(Ravel) en Lucinda in Conti’s Don Chisciotte in Sienna Morena onder de regie van Sigrid T’hooft.

Ze zong opera- en operettescenes in de Vlaamse Opera in Gent met het ensemble Arte Vocale olv. Erika Pauwels.

Ook is ze actief als soliste in oratoria en concerten.

Ze heeft veel ervaring met het uitvoeren van hedendaagse composities en zorgde voor de creatie van werken van volgende componisten: Henk De Bruycker, Dirk Blockeel, Lucien Posman, Sina Rahimi Fetrati, Arne Gunst, Ward De Vleeshouwer, Evert Bogaert,…